Els republicans als camps de concentració nazis

Organitzat per la Regidoria de Memòria Democràtica

DIA

Del 06/02/2026
al 01/03/2026

HORA

Dilluns: 9:00–0:00
Dimarts: TANCAT
Dimecres: 9:00–0:00
Dijous: 9:00–0:00
Divendres: 09:00–0:00
Dissabte: 11:00–0:00
Diumenge: 11:00-22:00

LLOC

Can Costa Centre Cultural / Sala d'Exposicions / Ctra de Balenyà, 101 / Taradell (08552) / Barcelona

L'exposició gira al voltant de la vida i l'obra de l'escriptor manresà Joaquim Amat Piniella (1913-1974). Com altres republicans, es va exiliar a França després de la Guerra Civil i va ser deportat el 1941, al camp de Mauthausen. Va passar per altres camps i va acabar a Ebensee, d'on va ser alliberat, el 6 de maig de 1945. Posteriorment, malgrat la repressió franquista, es va dedicar a la literatura i al periodisme.

La seva obra més destacada, KL Reich (1963), és una novel·la amb base autobiogràfica que relata la vida dels deportats republicans als camps nazis. Hi dona veu a les víctimes del nazisme, connecta la memòria catalana amb la universal i reflexiona sobre la condició humana davant la barbàrie. Amb motiu de l'exposició s'ha editat un opuscle de 48 pàgines que complementa i amplia el discurs de l'exposició.

L'any 1939, després de quasi tres anys de guerra, Catalunya va ser ocupada per les tropes franquistes. La fi del conflicte va ser doblement terrible per al territori. Per una banda, la derrota portaria desenes de milers de catalans a marxar l'exili, a ser empresonats i, en el pitjor dels casos, a ser afusellats i enterrats en fosses comunes. Per l'altra, la fi de la guerra suposaria la supressió de l'autonomia catalana i la persecució de la seva llengua i de la seva cultura. D'aquesta manera, s'iniciaria la llarga nit del franquisme, una dictadura que separaria la societat, fins al darrer moment, entre vencedors i vençuts.

La mostra, produïda pel Memorial Democràtic, està dividida en 5 àmbits: “Ocupació militar a Catalunya”, “Retirada i exili”, “Els vencedors”, “Els vençuts” i “Esperances enfrontades”.