La festa d'en Toca-sons se celebra a Taradell els dies 24 i 25 d'agost dins els actes de la Festa Major.
![]() |
![]() |
Pels volts de les 7 de la tarda arriba el moment més esperat, en Toca-sons entra a la vila i amb la seva aparició es desvetlla el secret més ben guardat de tota les festa, es descobreix quin és el vilatà que representa al bandoler.
A partir d'aquest instant els trets dels trabucs, l'olor de pólvora i les malifetes dels bandolers s'apoderen de la vila. Després de realitzar diverses actuacions pels carrers del poble i irrompre a diversos comerços en Toca-sons serà capturat i jutjat. El judici és una escena molt concorreguda i ens desvetllarà les dues darreres incògnites, si serà innocent o culpable i en el cas de ser condemnat culpable si serà penjat a la forca o aconseguirà escapar.
Un dels complements de la Festa d'en Toca-sons és el mercat del segle XVII. Aquest s'ubica a la Sagrera i ens mostra a través dels firaires i artesans oficis d'aquella època. Any rere any el mercat agafa un volum de participació més important.
Els sometents, els trabucaires, els firaires, la pólvora i sobretot el públic creen un lloc idoni per ambientar-nos en el temps i poder esperar amb força l'arribada del bandoler.