Valentes i acompanyades
Article de Som Dones
El projecte “Valentes i acompanyades” és una formació que va néixer l'any 2014 per visibilitzar, i erradicar els matrimonis forçats a Catalunya. En deu anys han atès més de 400 joves a Catalunya. Però n'hi ha moltes més, massa. El 2015, l'Assemblea General de l'ONU va incorporar l'eliminació del matrimoni forçat com a un dels objectius per a l'Agenda 2030. L'ONU reclama als estats i a totes les administracions la implementació de polítiques actives que facin possible aquesta fita per assolir la igualtat de gènere i l'apoderament de totes les nenes i les dones del planeta.
A l'Àfrica hi ha països on han casat moltes nenes amb 10 i 12 anys; tenen els seus primers fills amb 13 i 14 anys. Les casen sense tenir en compte la seva opinió, amb homes que són molt més grans que elles, abandonen l'escola per ocupar-se de les tasques domèstiques i afronten greus perills i lesions.
El matrimoni infantil roba a les nenes la seva infància, els seus drets bàsics a l'educació, la seguretat i la salut. Realment no es tracta d'un problema de dones –encara que en pateixin les repercussions més dures– sinó de tota la humanitat que arrossega el llast d'aquesta barbàrie. Moltes nenes perden l'oportunitat de convertir-se en metges, advocades, mestres... No ens podem permetre perdre-les. Cap societat avançarà si es deixa enrere la meitat de la seva població.

A Catalunya també existeixen matrimonis forçats, per part de col·lectius que mantenen aquesta tradició nociva com una pràctica profundament arrelada en la seva tradició.
El projecte "Valentes i acompanyades" va néixer a instància de joves que patien aquesta violació dels seus drets i s'hi rebel·laven; amb elles es va crear aquest projecte. Donen suport integral a les joves de risc i proporciona recursos i estratègies pel seu empoderament i els dona capacitat per defensar les seves pròpies decisions. Això és: satisfer les necessitats bàsiques, poder seguir els seus estudis, inserció al món laboral, millorar les seves habilitats de relació (han patit i són molt desconfiades), i, per descomptat, acompanyament emocional.
"Valentes i acompanyades" ha iniciat una campanya per aconseguir que els municipis de Catalunya es declarin lliures de matrimonis forçats i comprometin recursos per erradicar aquesta abominable manifestació de violència masclista que castiga nenes i joves d'arreu del món i també a casa nostra, entre les nostres veïnes.
Ens agradaria que Taradell fos un d'aquests municipis. No sabem si hi ha casos al nostre poble, però també és difícil detectar-ho. Pensem que si n'hi ha una de sola ja val la pena. Fem-ho visible i que les possibles víctimes trobin suport des de les nostres institucions. En el cas del nostre poble, seria bo que l'Ajuntament s'afegís a la llista de pobles que donen suport a aquesta iniciativa.
Gràcies.
Al mes de novembre han estat assassinades:
02/11/2025 – Nom i cognoms desconeguts, 78 anys
03/11/2025 – Zahra, cognoms desconeguts, 47 anys
04/11/2025 – Eugenia, cognoms desconeguts, 49 anys
14/11/2025 – Silvia Mariuxi, cognoms desconeguts, 38 anys
14/11/2025 – Encarnación Polo Oliva (“Encarnita Polo”), 86 anys
15/11/2025 – María del Pilar Écija Moreno, 60 anys
18/11/2025 – Neus S. B., 80 anys
20/11/2025 – Carmelina, cognoms desconeguts, 89 anys
22/11/2025 – María Victoria, cognoms desconeguts, 60 anys
23/11/2025 – María Isabel T. A. (Mabel), 72 anys
26/11/2025 – Concepción G., 25 anys
Les recordem, les visibilitzem!








