Cap mitjà parla de les víctimes

Article d'opinió de Som Dones

Dimecres, 08/04/2026

Logo Som Dones _ Ràdio TaradellAquests dies passats els mitjans han explicat àmpliament la detenció del germà del rei d'Anglaterra, Andrew Mountbatten-Windsor. S'ha parlat a bastament de la seva relació amb Jeffrey Epstein, el “magnat” que, pel que sembla, controlava, no a mig món, sinó el món sencer de la política, les finances i entorns intel·lectuals, com ara un president de Harvard, un exsecretari general del Consell d'Europa, ambaixadors, un exministre de Cultura francès, un expresident espanyol i la seva dona, la presidenta de la divisió sueca de l'ACNUR i molts més, no és aquí que ens hem d'allargar.

Tothom coneix i li sap les flaqueses de l'expríncep anglès; però ens agradaria saber a quants de nosaltres ens diu res el nom de Virginia Giuffre. Crec que totes nosaltres hauríem de retenir aquest nom a la memòria. Ella fou la primera que va denunciar públicament a Jeffrey Epstein, va explicar amb tot detall com va ser explotada quan era adolescent, com es va veure obligada a fer serveis sexuals, entre d'altres, a l'Andrew d'Anglaterra, de com es varen aprofitar d'ella per ser una persona vulnerable per haver patit abusos en la infantesa; va demandar Ghislaine Maxwell, la col·laboradora d'Epstein i darrera d'ella el fil s'ha anat estirant i moltes altres s'han vist en cor de denunciar-ho. Virginia Giuffre va crear una fundació als Estats Units per donar suport a les víctimes supervivents de tràfic sexual. Es va suïcidar el vint-i-cinc d'abril de l'any passat als 41 anys. Bé, això diuen, però curiosament no feia gaire que havia manifestat les ganes que tenia de viure i va fer saber a les persones més properes a ella que, si mai moria per suïcidi, no s'ho creguessin perquè estava, més que mai, agraïda de viure. Sembla ser que no s'ha investigat la seva mort, curiós.

Article Som Dones

Som Dones vàrem assistir la tardor de l'any 2017 a unes xerrades a Barcelona sobre el tràfic de persones, les que hi vàrem anar vàrem necessitar uns quants dies per pair tot el que es va dir allà. Concretament recordem un cas on a tall d'anècdota explicaren que varen contractar avions de diferents llocs d'Europa per localitzar una noia a qui havien prostituït i que s'havia escapat, tot per localitzar-la. Costa creure que l'ésser humà pugui caure tan baix, tot per sexe i poder, però allò que els va fer moure a tots, primer, va ser les relacions amb noies i nenes menors d'edat.

Si això no ens fa reflexionar és que no som prou humans, de debò.

Ara que es fan públics els expedients del cas, s'ha vist que hi havia un contacte a Barcelona i Eivissa, un franco-algerià que oferia vuit noies bellíssimes procedents dels països de l'Est. No se n'escapa ningú, a cap racó del món, arreu hi ha escampada aquesta brutícia, però el pitjor és que mai sabrem on poden arribar aquesta mena de gent.

Per això no hem d'oblidar Virginia Giuffre, ella és el símbol de la lluita contra el tràfic sexual des que va tenir la valentia d'enfrontar-s'hi, tot i que li ha costat la pròpia vida, un preu massa car per pagar. Ella va ser una gota a l'oceà que va provocar un tsunami, però l'oceà és massa gran i el seu fons massa profund.

No oblidem que a casa nostra hi ha moltes noies en condicions d'esclavatge sexual, moltes d'elles immigrants, que no tenen ningú a prop ni un lloc on agafar-se.

Mai podrem acceptar que hi hagi homes que paguin per obtenir aquesta mena de favors.

Al mes de març han estat assassinades:

María Paloma B. S., 53 anys. En un primer moment van donar-ho com un suïcidi, però les investigacions han portat a acusar a la seva parella del seu assassinat.

Jennifer Sara S. G., de 30 anys. Assassinada per un company de pis.

Edurne, cognoms desconeguts, de 66 anys. 

Dolores, cognoms desconeguts, de 58 anys. Assassinada per l'ex parella.

Antonia, cognoms desconeguts, de 78 anys. Assassinada pel seu exgendre.

Laura Valentina, cognoms desconeguts, de 24 anys. Assassinada per l'exparella d'una veïna.   

Mercedes, cognoms desconeguts, de 64 anys. Assassinada per la parella. 

Silvia, cognoms desconeguts, de 40 anys. Assassinada per l'exparella. 

Nom i cognoms desconeguts, de 3 anys. Assassinada pel seu pare (violència vicaria). 

Rosa María, cognoms desconeguts, de 38 anys. Assassinada pel seu cunyat.

Les recordem, les visibilitzem!