L'INS Taradell presenta els quatre millors treballs de recerca a la Biblioteca

Dissabte, 14/11/2015

Aquest divendres es va fer a la Biblioteca Antoni Pladevall i Font la presentació dels quatre millors treballs de recerca de segon de Batxillerat a la Biblioteca de Taradell. Jaume Cunill va presentar La cuina: tot un laboratori; Júlia Segalés, L'evolució de la llengua catalana i la francesa; Maria Tanyà va exposar Traves en l'adopció, i Stevedan Omodolor va presentar Disseny i construcció d'un braç robòtic.

El treball de Cunill consisteix a aplicar conceptes teòrics de física i de química apresos a l'institut a la pràctica. Va explicar que "he volgut demostrar, mitjançant experiències de cuina, entrevistant a experts o visitant centres d'investigació, que la cuina està totalment condicionada per la química encara que sovint no en som conscients". Va destacar que "s'ha aconseguit comprovar que la cuina i el laboratori no són espais tan diferents encara que, a priori, ho semblin".

El treball de Segalés consisteix en un estudi lingüístic el qual vol respondre a la pregunta de si el francès podria ser una llengua antecedent al català. Ho ha estudiat a partir de l'anàlisi d'un text que es troba traduït en les dues llengües: en català antic i en francès antic. A través d'una extensa anàlisi del text ha pogut observar les semblances i les diferències entre aquestes dues llengües tenint en compte la llengua mare, el llatí. Tot i així, va assenyalar que "la hipòtesi al final del treball no podrà tenir una resposta precisa".

Estrada va estudiar, en el seu treball, de l'adopció, tant nacional com internacional. Va dir que les dues han experimentat una gran evolució al llarg de la història: "Consolidant-se en la legislació i desencadenant un règim jurídic perfectament definit, la seva pràctica ha adquirit importància en la societat". Per aquest treball ha hagut d'analitzar el seu passat per arribar a la situació actual de l'adopció i del qual diu que se'n "dedueix un futur obscur, una continuació limitada pel constant augment de les traves i la restricció".

Finalment, Omodor va parlar del disseny i la construcció d'un braç robòtic mitjançant coneixements teòrics i pràctics, assolits a través de la investigació, sigui a Internet sigui en llibres, i l'autoaprenentatge.