En marxa el projecte intercultural 'Perfils' a l'institut

A partir d'entrevistes enregistrades amb vídeo, els alumnes aprenen i agafen consciència sobre el fet migratori.

Dilluns, 17/02/2020

La desena edició del projecte Perfils està en marxa als centres d'educació secundària de la Mancomunitat La Plana, entre els quals hi ha l'institut de Taradell. Es tracta d'un projecte educatiu impulsat pel Pla de Convivència de la Unitat de Ciutadania de l'Àrea de Serveis Socials de la Mancomunitat La Plana centrat en la interculturalitat i el coneixement de la diversitat cultural al territori i amb l'objectiu d'apropar el fet migratori al jovent. Enguany s'adreça a alumnes de 2n de secundària de l'INS Taradell i també a estudiants de l'Escola Vedruna de Tona.

Perfils 2020

 

Ara fa uns dies s'ha tancat la primera fase del projecte, que consta d'un treball a les aules a través de xerrades i tallers, per explicar a l'alumnat les causes i les conseqüències de la immigració, els prejudicis i els estereotips. La segona fase, que distingeix aquest projecte dels altres, seran les entrevistes que els alumnes fan a persones que han viscut un procés migratori. L'any passat es van fer una cinquantena d'entrevistes que se sumen a les que s'han anat fent els darrers 10 anys. Moltes d'elles es poden veure al canal de YouTube de la Mancomunitat.

Perfils 2020

 

Durant el desenvolupament del projecte hi intervenen quatre professionals: la professora o professor de l'alumnat, el tècnic de convivència de la Mancomunitat La Plana que coordina i lidera el projecte, un professional d'origen estranger que fa una de les xerrades i una professional en el camp audiovisual, responsable de l'enregistrament de les entrevistes i del muntatge final.

El projecte s'inicia amb una xerrada de presentació del projecte i una sessió temàtica de com fer una entrevista i més endavant tenen lloc les xerrades-tallers i dinàmiques entorn les dades i causes socials, demogràfiques i econòmiques del fet migratori, com també entorn els estereotips, prejudicis i rumors que hi ha entorn la immigració. Així mateix, els alumnes, organitzats en grups de 4 a 5, contacten amb una persona que ha emigrat del seu país d'origen i, després, l'entrevisten. 

El treball conclou amb el visionat dels vídeos a cada una de les aules on s'aprofita per fer una xerrada-col·loqui per posar en comú tot allò que han après del fet migratori, de les persones que han conegut i els seus països d'origen. Enguany, amb motiu del deès aniversari, està previst fer una cloenda extraordinària abans de l'estiu amb alguna sorpresa.